Toolkit: Evidence-informed effectief leesonderwijs
Gericht op evidence-informed verbetering van het leesonderwijs
- Voor: leraren, ander onderwijzend personeel en school(op)leiders
- Praktische handleiding voor evidence-informed leesonderwijs op school
Deze toolkit is ontwikkeld in co-creatie met de expertscholen binnen het Onderwijskennis Netwerk Amsterdam (ONA). De tookit biedt richtlijnen om evidence-informed effectief leesonderwijs op jouw school te implementeren, waarbij professionele deskundigheid wordt geïntegreerd met het beste wetenschappelijke bewijs om de kwaliteit van het leesonderwijs te verbeteren. Het 5D-model vormt hierbij de basis, waarbij de verschillende D’s staan voor de verschillende fases in een cyclisch verbeteringsproces: signaleren (Detect), diagnosticeren (Diagnose), ontwerpen en implementeren van een interventie (Design), evalueren van de effecten (Determine) en het interpreteren en vertalen van de resultaten naar een handelingsplan (Decide).
Deze toolkit is rijk aan praktische voorbeelden en richtlijnen voor hoe je een verbetercyclus in je eigen school kunt toepassen om een voortdurende en duurzame verbetering van het leesonderwijs te bereiken. Het doel van deze toolkit is om de 5D-filosofie te vertalen naar een praktische handleiding voor scholen op het gebied van leesonderwijs.