NL

Nieuwe ONA-scholen en -experts van start

mei 23, 2025

By Flore Clerkx

Nieuwe ONA-scholen en -experts van start

Op donderdag 22 mei vond de  aftrap plaats van een nieuwe fase binnen het Onderwijskennis Netwerk Amsterdam (ONA). Tijdens een feestelijke bijeenkomst maakten leraren en schoolleiders van drie nieuwe aspirant ONA-scholen, twaalf aspirant ONA-experts en vier primoren kennis met elkaar. In september starten zij gezamenlijk met het tweejarig traject als Teacher in Residence.

De drie nieuwe aspirant ONA-onderzoeksscholen zijn El Kadisia, de IJdoornschool en de Admiraal de Ruijterschool. Op iedere school wordt een kernteam van vier teamleden opgeleid tot ONA-experts. Daarnaast volgen twaalf leraren van andere basisscholen in Amsterdam en vier rekenprimoren hetzelfde traject. Zo wordt niet alleen binnen de deelnemende scholen, maar ook breder in de stad gewerkt aan de evidence-informed versterking van het onderwijs.

Net als de vier bestaande ONA-scholen -Wereldwijs, Pro Rege, de Driemaster en de Alan Turingschool- worden de nieuwe deelnemers intensief begeleid in evidence-informed onderwijsverbetering. Bovendien leren zij, met begeleiding van Stichting LeerKRACHT, hoe zij deze kennis kunnen delen met collega’s en andere scholen. Dit doen ze in drie thematische netwerken op gebied van taal, rekenen en gedrag. Met deze uitbreiding zet ONA opnieuw een belangrijke stap richting haar missie: goed onderwijs voor álle leerlingen realiseren door scholen en leraren kennis te laten delen over effectieve aanpakken.

Ook alle kennisinstellingen doen mee!
We zijn verheugd dat álle Amsterdamse kennisinstellingen expertise en inhoudelijke verdieping leveren aan de doorontwikkeling van ONA. Wetenschappelijk experts van zowel de Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA), de Hogeschool IPABO en de Vrije Universiteit (VU), leveren hun inhoudelijke bijdrage binnen de drie thematische netwerken. Als Onderwijskennis Netwerk Amsterdam zijn we trots op deze samenwerking, want dit is waar we voor staan: kennis uit de wetenschap koppelen aan praktijkkennis om zo samen het onderwijs duurzaam te verbeteren.