Op scholen met een brugfunctionaris wordt meer tijd besteed aan de talentontwikkeling van leerlingen en krijgen leerlingen en gezinnen sneller de juiste hulp. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Bruggen tussen school en thuis: ervaren en verwachte effecten
Wat werkt in ons onderwijs: Informatie, wortel of stok?
jan 06, 2021
By
Helpt informatie geven, belonen en/of regels bij leerlingen, leraren en scholen? Welke gedragsprikkels zijn effectief en welke werken niet?
Dankzij een subsidie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) duikt Education Lab dieper in de wereld van gedragsprikkels en effectief onderwijsbeleid.
Ons onderzoek naar gedragsprikkels richten we op 4 urgente beleidsvragen in het Nederlands onderwijs. Dit zijn:
- Wat zijn de effecten van selectie bij lerarenopleidingen?
- Wat zijn de effecten van informatie op studiekeuzegedrag van leerlingen?
- Wat zijn de effecten van diverse vormen van beloning voor het lerarentekort?
- Leidt onderwijstoezicht tot verbetering van onderpresterende scholen?
Met het onderzoek beantwoorden we niet alleen deze beleidsvragen, maar krijgen we ook inzicht in welke soorten gedragsprikkels het meest effectief zijn in het Nederlands onderwijs. Zijn dit regels, beloningen of informatie?
Meer weten? De gehonoreerde aanvraag is hier te vinden.