Flipping the Classroom

Het Zuider Gymnasium in Rotterdam ervaart een groeiende uitdaging om lerarentekorten op te vangen en een rijk onderwijsaanbod te blijven garanderen. In samenwerking met het LerarenLab wordt daarom verkend of flipping the classroom – een vorm van blended learning waarbij instructie thuis plaatsvindt en verwerking in de klas – een werkbare oplossing biedt. De aanpak creëert ruimte voor meer maatwerk, betere inzet van lestijd en versterking van het werkplezier van docenten.
Doel van ons project
Het project heeft als doel om te verkennen hoe flipping the classroom bijdraagt aan rijker en actiever onderwijs voor leerlingen. Door instructie voorafgaand aan de les aan te bieden, ontstaat er in de klas meer ruimte voor interactie, verdieping en maatwerk. De aanpak versterkt de didactische mogelijkheden van docenten en biedt leerlingen meer autonomie en regie over hun leerproces. Het onderzoek richt zich op de impact van deze methode op de leerervaring van leerlingen en het werkplezier van docenten, evenals op de randvoorwaarden voor succesvolle toepassing in verschillende vakken en schoolcontexten.
Hoe doen we dit?
Zeven docenten van het Zuider Gymnasium ontwerpen en geven lessen volgens het principe van flipping the classroom. Ze bepalen zelf welke lessen ze ‘flippen’, met ondersteuning vanuit het LerarenLab. Via werksessies bereiden zij zich voor en maken keuzes over leermaterialen en lesinrichting. De pilot loopt in periode 3 van schooljaar 2024/2025. Na afloop worden ervaringen verzameld in focusgroepen. De aanpak laat ruimte voor maatwerk, sluit aan bij praktijkkennis van docenten en wordt ondersteund door wetenschappelijke inzichten over blended learning.
Hoe kun je als school meedoen?
We zoeken voor dit project geen scholen.
Teamleden
Emma Poley
Beleidsmedewerker