Taalgericht Vakonderwijs

Het Bernardinuscollege signaleert dat veel leerlingen moeite hebben met de taal die nodig is om complexe vakinhoud goed te begrijpen en toe te passen. Taal speelt een sleutelrol in schoolsucces, maar wordt in veel vakken nog onvoldoende expliciet gemaakt. In samenwerking met het TaalLab is een project gestart om via taalgericht vakonderwijs (TVO) taalontwikkeling en vakinhoud structureel te verbinden. Het doel is om docenten te ondersteunen bij het expliciteren van vaktaal en het inzetten van krachtige taaldidactiek, zodat leerlingen beter leren redeneren, begrijpen en communiceren binnen de verschillende schoolvakken.
Doel van ons project
Dit project wil de taalvaardigheid van leerlingen versterken door taal integraal onderdeel te maken van vakonderwijs. Via taalgericht vakonderwijs (TVO) leren docenten hoe zij expliciet taaldoelen kunnen formuleren, taalsteun kunnen bieden en interactieve, betekenisvolle contexten kunnen creëren. Het doel is om leerlingen te helpen vaktaal beter te begrijpen én gebruiken, en tegelijkertijd docenten te ondersteunen bij het ontwerpen van taalbewuste lessen. Door deze aanpak wordt gewerkt aan gelijke onderwijskansen en duurzaam taalonderwijs dat vakoverstijgend verankerd is in het curriculum van het Bernardinuscollege.
Hoe doen we dit
We begeleiden een pilot met docenten van verschillende vakken die experimenteren met de vier pijlers van TVO: taaldoelen, taalsteun, context en interactie. In gezamenlijke werksessies verkennen zij hoe taalontwikkeling kan worden geïntegreerd in hun lespraktijk. Deze sessies combineren. wetenschappelijke inzichten met praktische lesvoorbereiding en uitwisseling van ervaringen. Het TaalLab en het Bernardinuscollege werken in co-creatie aan de opzet, uitvoering en evaluatie van de pilot. Deze aanpak zorgt voor eigenaarschap, vakoverstijgende samenwerking en duurzame implementatie van taalgericht vakonderwijs in de school.
Hoe kun je als school meedoen?
In schooljaar 2025-2026 wordt deze pilot met taalgericht vakonderwijs (TVO) opgeschaald naar andere scholen. Scholen die interesse hebben in het versterken van taalvaardigheid via vakonderwijs kunnen aansluiten bij dit traject. Geïnteresseerde scholen kunnen ook deelnemen aan werksessies, reflectiebijeenkomsten en kennisdeling via het TaalLab-netwerk. Zo bouwen we gezamenlijk aan een duurzame, vakoverstijgende benadering van taalontwikkeling binnen het voortgezet onderwijs.
Team
Bart Ploum
Docent
Milou Samuels
Teamleider Gymnasium