
Deze studie vergelijkt de taal- en rekenvaardigheden van leraren met die van de rest van de beroepsbevolking in verschillende landen.
Download
Vermeulen 2019Recent onderzoek uit Nederland laat zien dat het verschil tussen het hebben van een goede of een slechte leraar in groep acht wel een half adviesniveau kan schelen. Om het niveau van het onderwijs te verbeteren zijn er dus voldoende goede leraren voor de klas nodig. Het verzorgen van dit aanbod staat dankzij het lerarentekort, en zorgen over de kwaliteit en ongelijke verdeling van leraren hoog op de Nederlandse politieke agenda. Dit proefschrift onderzoekt hoe de carrières en vaardigheden van Nederlandse leraren zich ontwikkelen.
Dit proefschrift richt zich op leraren in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. De carrières en worden beschreven voor basisschoolleraren, terwijl de hoofdstukken over vaardigheden zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs betreffen. Het proefschrift levert nieuwe inzichten in de loopbanen van leraren door het gebruik van grote administratieve datasets. Deze maken het mogelijk alle beginnende leraren te volgen vanaf de middelbare school tot aan het negende jaar op de arbeidsmarkt. Ook kan hiermee gekeken worden naar relaties met de school en leerlingkenmerken van de school waarop de leraren werken. Met deze schat aan data kunnen de carrièrepatronen van Nederlandse basisschoolleraren worden bestudeerd op een detailniveau dat tot nu toe niet mogelijk was.
Carrières:
Schoolkeuze:
Kwaliteit: