Samenwerkopdrachten worden in vrijwel ieder klaslokaal gegeven. En gelukkig maar. Wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat samenwerkend leren de leeropbrengsten kan vergroten. Echter, kinderen simpelweg bij elkaar zetten is niet voldoende. Één leerling neemt al het werk op zich of er ontstaat chaos in de klas en daar is niemand bij gebaat.
In deze praktijkkaart werken een vorm van samenwerkend leren uit waarvan bewezen is dat het de leesvaardigheid van leerlingen verbeterd: PALS. PALS combineert elementen van samenwerking, een lichte vorm van competitie en heldere, nuttige en afgebakende taken voor iedere leerling. Leerlingen werken tijdens PALS-activiteiten in tweetallen samen. Ieder tweetal bestaat uit een sterke en een minder sterke lezer. De leerlingen krijgen gestructureerde PALS-activiteiten die telkens terug kunnen keren in het leesonderwijs. Door elkaar punten toe te kennen voor goed uitgevoerde opdrachten en iedere leerling een duidelijke taak te geven, blijven alle leerlingen betrokken bij de opdracht.
De methode is eenvoudig te implementeren tijdens het reguliere leesonderwijs en de kosten zijn laag. Al met al biedt deze praktijkkaarten concrete aanknopingspunten om samenwerkend leren op effectieve wijze in te zetten tijdens het reguliere leesonderwijs. Je kunt direct aan de slag!