1. Detect
Leraren verkennen samen met onderzoekers het probleem.
Maak kennis met ons model voor cyclische, duurzame onderwijsverbetering
In de co-creatie labs hanteren we de 5D-methodiek (van Klaveren & Cornelisz, 2021) om tot duurzame verbetering en innovatie van het onderwijs te komen. Dit model beschrijft een werkwijze met vijf opeenvolgende fasen om te komen tot duurzame onderwijsverbetering: probleemsignalering (Detect), diagnose (Diagnose), ontwikkeling en implementatie van de interventie of beleid (Design), wetenschappelijke evaluatie (Determine), en het duiden van de bevindingen zodat een beargumenteerd besluit kan worden gemaakt over wat de volgende stap zou moeten zijn (Decide).
Detect
5D methode
Diagnose
5D methode
Design
5D methode
Determine
5D methode
Decide
5D methode
Connecting knowledge from experience and science
Leraren verkennen samen met onderzoekers het probleem.
Op basis van literatuurstudie, data-analyse en simulatiemodellen stellen leraren en onderzoekers een diagnose.
De onderzoekers en leraren formuleren kansrijke interventies. Deze worden vervolgens in de vorm van pilots in de onderwijspraktijk uitgevoerd.
De interventies worden op verschillende scholen getoetst. Nadien worden zowel de effectiviteit van de interventies als het proces zorgvuldig geëvalueerd, en bepalen leraren en onderzoekers gezamenlijk of de interventie kansrijk is.
In de laatste stap besluiten leraren en onderzoekers of, en hoe de interventie succesvol opgeschaald kan worden.