Dit schooljaar doet het TaalLab onderzoek naar het effect van ouderprogramma Pageturner op de taalontwikkeling van kleuters. Pageturner is een programma dat ouders helpt en stimuleert om dagelijks thuis voor te lezen. Meer dan 40 basisscholen door
Wat zijn effecten van COVID19 op de Nederlandse basisschoolleerlingen? En wat kunnen we hieraan doen?
okt 13, 2020
By
Welke effecten heeft de Covid19-crisis op basisschoolleerlingen? Wat betekent dit voor hun cognitieve en sociale ontwikkeling? En wat kunnen scholen doen om opgelopen achterstanden weg te werken? Welke vormen van afstandsonderwijs lijken het meest effectief? Deze vragen zullen we de komende periode beantwoorden, dankzij een COVID19-subsidie van ZonMW. Wij zijn trots op de waardering van ZonMW voor ons project.
Co-creaties en kennisdeling
Het onderzoek naar de effecten van COVID19 voor basisscholen en hun leerlingen doen we in co-creatie met partijen uit het onderwijs en de wetenschap. We werken samen met het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO), de gemeente Amsterdam, enkele schoolbesturen en de Inspectie van het Onderwijs. De inzichten en de te ontwikkelen toolkits komen voor alle leraren, schoolleiders, bestuurders en beleidsmedewerkers beschikbaar.
Wat kun je verwachten?
In oktober 2020 presenteren we een toolkit op met inzichten in effectieve aanpakken om achterstanden bij leerlingen weg te werken. En in het voorjaar 2021 delen we inzichten in de effecten van de COVID19-crisis op de ontwikkeling van leerlingen. Eind 2021 hebben we ook inzicht in de effecten op de sociale ontwikkeling van leerlingen. In de tussenliggende periode zijn er labdagen, nieuwe instrumenten en andere handreikingen voor scholen beschikbaar.
Meedoen?
Wil je meedoen met het onderzoek? Wil je bijvoorbeeld rapporten met inzicht in de effecten voor de leerlingen op je eigen school/scholen? Of wil je deelnemen aan labdagen? Of gewoon op de hoogte gehouden worden? Laat het ons weten en stuur een email naar: i.dewolf@maastrichtuniveristy.nl of tijana.prokic@maastrichtuniversity.nl.