Hybride onderwijs
We onderzoeken hoe we met hybride onderwijs een gevarieerd aanbod kunnen behouden in tijden van het lerarentekort. Doel van deze aanpak is tweeledig: (1) ervoor zorgen dat leerlingen een rijk onderwijsaanbod behouden en (2) extra ondersteuning bieden aan leerlingen. We onderzoeken welke aspecten van hybride onderwijs het meest effectief zijn. Samen met scholen werken we aan een ‘Flipping the Classroom’ aanpak die veelbelovend is en haalbaar in de dagelijkse praktijk op school.
Doel van ons project
Doel van deze interventie is tweeledig: het (1) behouden van een rijk onderwijsaanbod voor leerlingen en (2) het bieden van extra ondersteuning voor leerlingen. Door inzet van ICT en digitale instructie, kunnen leerlingen de instructie ook op andere tijden tot zich nemen. Op termijn kunnen leraren een deel van de instructietijd gebruiken voor andere taken, zoals de verwerking en extra ondersteuning van leerlingen.
Hoe doen we dit?
We zoeken en ontwikkelen materialen voor digitale instructie en ontwerpen passende aanpakken voor leraren en leerlingen. Hierbij bouwen we voort op effectieve kenmerken van hybride onderwijs. We co-creëren een ‘Flipping the Classroom’ aanpak die zowel kansrijk is, als praktisch uitvoerbaar op de scholen. In het schooljaar 2024-2025 draaien we de eerste pilots.
Hoe kun je meedoen?
Scholen die geïnteresseerd zijn om mee te doen aan het ‘Flipping the Classroom’ project kunnen contact opnemen met onze co-creatiemanager Derk Bransen (d.bransen@maastrichtuniversity.nl) voor meer informatie. Scholen uit het hele land zijn welkom.