NL

Pageturner

Effectevaluatie van ouderprogramma Pageturner op de taalontwikkeling van kleuters
Pageturner afbeelding1

Voorlezen stimuleert de taalontwikkeling en (ontluikende) geletterdheid van jonge kinderen, maar lang niet alle kinderen worden regelmatig voorgelezen. Pageturner is een ouderprogramma dat tot doel heeft om van voorlezen thuis een gewoonte te maken. Ouders krijgen toegang tot digitale prentenboeken, waarmee barrières worden weggenomen die een belemmering vormen voor voorlezen uit papieren boeken. Daarnaast volgen ze zes groepsbijeenkomsten, waarin kennis over het belang van voorlezen wordt gedeeld en principes uit de gedragswetenschap worden ingezet om een voorleesroutine te creëren.

Doel van het project

Het doel van dit project is om de effectiviteit van het oudertogramma Pageturner te evalueren. De centrale onderzoeksvraag die we willen beantwoorden is: Hoe draagt Pageturner bij aan de mondelinge taalontwikkeling van kleuters?
Deelvragen zijn:

  • Wat is het effect van Pageturner op het voorleesgedrag thuis?
  • Wat is het effect van Pageturner op de expressieve woordenschat van kinderen?
  • Wat is het effect van Pageturner op de narratieve vaardigheden van kinderen?
  • Met welke factoren hangen effecten van Pageturner samen?
  • In hoeverre draagt Pageturner bij aan de taalontwikkeling van kleuters op langere termijn?

Hoe doen we dit?

In schooljaar 2024-2025 is op 31 bassischolen een gerandomiseerd experiment met voor- en nameting uitgevoerd. Elke school heeft 8-18 ouders geselecteerd, die willekeurig zijn toegewezen aan twee groepen. De interventiegroep deed tijdens de onderzoeksperiode mee aan Pageturner; de controlegroep startte pas na de onderzoeksperiode met Pageturner. Voor en na de onderzoeksperiode (12 weken) hebben we taaltestjes afgenomen bij kleuters uit beide groepen.
We onderzoeken of de taalvaardigheden van kleuters in de interventiegroep meer vooruit zijn gegaan dan die van kleuters in de controlegroep. Daarnaast brengen we in kaart hoe de interventie op scholen is uitgevoerd, volgen we het digitale leesgedrag tijdens en na afloop van de interventie en kijken we naar de leesvaardigheid van kleuters als ze in groep 3 zitten.

Team

Geertje van Bergen

Geertje van Bergen

Senior onderzoeker

Mirte Dikmans

Mirte Dikmans

Promovendus

Derk Bransen

Derk Bransen

Co-creatie manager

Tijana Prokic-Breuer

Tijana Prokic-Breuer

Directeur en oprichter

Suze van Capelleveen

Suze van Capelleveen

Junior onderzoeker

Bartje de Wit

Vinci Toponderwijs

Marloes Antens

Vinci Toponderwijs

Partners