TaalLab Rapport
Binnen het Taallab wordt een rapport ontwikkeld dat een uitgebreid overzicht biedt van de huidige stand van zaken in de wetenschap en praktijk met betrekking tot taalachterstanden. Om een volledig beeld te schetsen, worden in dit rapport inzichten uit het veld en bestaande (wetenschappelijke) publicaties gecombineerd met nieuwe data-analyses en literatuurstudies. In diverse hoofdstukken worden verschillende aspecten belicht, zoals de typische taalontwikkeling van kinderen tussen 0 en 15 jaar, de beschikbare databronnen voor het in kaart brengen van taalontwikkeling en de informatie die deze bronnen bevatten, de huidige situatie in het taalonderwijs en de taalvaardigheden van Nederlandse leerlingen, en de huidige stand van zaken met betrekking tot (internationale) interventies om taalachterstanden aan te pakken.
Doel van ons project
Dit rapport dient als fundament voor het Taallab. De geïdentificeerde kennislacunes en vragen die voortkomen uit het rapport zullen dienen als input voor toekomstige projecten van het Taallab. Bovendien fungeert het rapport als advies voor (beleids)instanties buiten het Taallab.
Download hier het projectvoorstel.
Team
Suzanne de Leeuw
Senior onderzoeker
Suze van Capelleveen
Junior onderzoeker
Mirte Dikmans
Promovendus
Vera Ronda
Promovendus
Mathilde Theelen
Promovendus
Geertje van Bergen
Senior onderzoeker
Derk Bransen
Co-creatie manager
Bohdana Kurylo
Senior onderzoeker
Tijana Prokic-Breuer
Directeur en oprichter
Ilja Cornelisz
Directeur
Trudie Schils
Professor