NL

Rapport Vraagarticulatie LerarenLab

Authors

In 2023 is het LerarenLab Ontwikkelkracht van start gegaan, een initiatief dat als doel heeft het ontwikkelen van interventies om leraren aan te trekken en te behouden binnen het funderend onderwijs. Het unieke aan het LerarenLab is de co-creatieve aanpak, waarbij onderwijsprofessionals en onderzoekers samen werken aan het ontwikkelen van concrete oplossingen voor de uitdagingen waar scholen dagelijks mee te maken hebben. De kracht van deze samenwerking ligt in het feit dat de praktijkvragen van scholen centraal staan in het proces. Dit maakt het mogelijk om interventies te ontwikkelen die direct aansluiten bij de behoeften van scholen en leraren.

De activiteiten binnen het LerarenLab richten zich op het identificeren en ontwikkelen van kansrijke aanpakken voor de vraagstukken waar scholen tegenaan lopen. Scholen worstelen met diverse uitdagingen, waaronder het aantrekken van nieuw talent, het behouden van ervaren leraren, en het verbeteren van de arbeidsomstandigheden. Het LerarenLab werkt vraaggestuurd, wat betekent dat de vragen vanuit de scholen het uitgangspunt vormen voor de interventies die worden ontwikkeld. Dit waarborgt dat de oplossingen niet alleen theoretisch waardevol zijn, maar ook praktisch toepasbaar in de onderwijscontext.

In dit rapport beschrijven we het proces van vraagarticulatie die hebben geleid tot een selectie van de belangrijkste thema’s.