NL

Inductieprogramma's

Samen werken aan een sterke start én toekomst voor elke beginnende leerkracht.

Een kwart van de startende leerkrachten verlaat het onderwijs binnen vijf jaar. Onderzoek toont aan dat goede begeleiding in de eerste jaren, ook wel inductie genoemd, kan helpen om deze uitval te verminderen. In dit project combineren we praktijk en onderzoek: we draaien een pilot waarbij ervaren leerkrachten als mentor worden ingezet op basisscholen met een groot lerarentekort. Tegelijkertijd onderzoeken we de effectiviteit van inductieprogramma’s op de lange termijn. Zo willen we bijdragen aan oplossingen voor het lerarentekort én aan een sterkere start voor beginnende leerkrachten.

Doel van ons project

Het doel van dit onderzoek is om de langetermijneffecten van inductieprogramma’s op arbeidsmarktuitkomsten van startende leerkrachten te onderzoeken. We kijken onder meer naar het behoud van leerkrachten, hun doorstroom binnen het onderwijs en uitstroom uit het beroep. Daarnaast brengen we in kaart hoe het inzetten van mentoren op scholen met een groot lerarentekort in de praktijk werkt. De resultaten geven inzicht in de werking en impact van inductieprogramma’s onder verschillende omstandigheden. Daarmee willen we bijdragen aan effectiever beleid voor de begeleiding van starters en het terugdringen van het lerarentekort.

Hoe doen we dit?

We onderzoeken de effecten van inductieprogramma’s op twee manieren. Voor het langetermijnonderzoek gebruiken we administratieve gegevens van het CBS. Daarmee volgen we startende leerkrachten over meerdere jaren en kijken we bijvoorbeeld of ze in het onderwijs blijven. Daarnaast voeren we een pilot uit in Amsterdam, waarbij ervaren leerkrachten als mentor worden gekoppeld aan starters op scholen met een lerarentekort. We meten daarbij verzuim, behoud, werkdruk en ervaren competentie. Als de aanpak werkt, breiden we de pilot uit naar andere steden om de impact verder te onderzoeken.

Hoe kun je meedoen?

Er zijn verschillende manieren waarop scholen kunnen deelnemen. Op dit moment draait de pilot in Amsterdam. Voor het schooljaar 2025-2026 kunnen Amsterdamse basisscholen zich aanmelden om:

Als de pilot succesvol blijkt, wordt deze in het schooljaar 2026-2027 uitgebreid naar andere regio’s in Nederland. Ook basisscholen buiten Amsterdam kunnen dan deelnemen.

Teamleden

Pam de Vries

Pam de Vries

Promovendus

Nienke Ruijs

Nienke Ruijs

Senior onderzoeker

Inge de Wolf

Inge de Wolf

Directeur en oprichter

Michelle Helm-Lorenz

Senior onderzoeker (RUG)

Partners