Professionalisering en inductie
Het ondersteunen van leraren tijdens hun eerste jaren voor de klas kan enorm helpen om hun vakmanschap te versterken en te voorkomen dat ze vroegtijdig afhaken. Dit gebeurt vaak via inductieprogramma’s. Verschillende scholen en besturen hebben interessante programma’s en activiteiten opgezet. In het LerarenLab onderzoeken we welke onderdelen van deze inductie-programma’s effectief zijn en werken we aan een pilot die op meer scholen uitgeprobeerd kan worden.
Doel van ons project
Het doel van het inductie-project is het voorkomen van uitval in de eerste jaren voor de klas. We doen dit door het ontwikkelen van inductie-activiteiten voor een betere begeleiding van startende leraren.
Hoe doen we dit?
In het project verkennen we welke scholen en regio’s al goede inductie-programma’s hebben en werken we samen met wetenschappers die gespecialiseerd zijn in effectieve inductie-aanpakken. In co-creatie ontwikkelen we kansrijke onderdelen van inductieprogramma’s, die we ook op andere scholen gaan uitproberen en evalueren.
Hoe kun je meedoen?
Scholen die geïnteresseerd zijn om mee te doen aan het Inductie-project kunnen contact opnemen met onze co-creatiemanager Derk Bransen (d.bransen@maastrichtuniversity.nl) voor meer informatie. Scholen uit het hele land zijn welkom.
Teamleden
Pam de Vries
Promovendus
Nienke Ruijs
Senior onderzoeker
Inge de Wolf
Directeur en oprichter
Chris van Klaveren
Directeur
Michelle Helm-Lorenz
Senior onderzoeker (RUG)