Werkdruk en welzijn leraren
Er is relatief weinig aandacht voor het mentale welzijn van leraren en de gevolgen hiervan op het lerarentekort en de leerlingprestaties. Dat terwijl juist stress, hoge werkdruk, ziekteverzuim en te weinig mentale ondersteuning benoemd worden als belangrijke oorzaken voor de hoge uitstroom van veelal startende leraren. We brengen met dit project in kaart in welke mate werkdruk en welzijn van leraren van belang is, voor wie en op welke scholen. Ook richten we ons op kansrijke aanpakken om werkdruk voor leraren te verlagen en welzijn te vergroten.
Doel van ons project
Het project ‘werkdruk en welzijn leraren’ heeft tot doel beter zicht te krijgen op de werkdruk en het welzijn van leraren. We zoeken daarbij naar achterliggende oorzaken van hoge en lage werkdruk en welzijn. Ook brengen we in kaart wat kansrijke aanpakken zijn voor scholen om het welzijn van leraren te vergroten.
Hoe doen we dit?
Dit onderzoek start met een systematische literatuurstudie om zicht te krijgen of er vanuit de wetenschappelijke literatuur signalen zijn die ondersteunen dat er een relatie bestaat tussen de kans dat leraren uitstromen uit de professie en hun mentale welzijn. Daarnaast wordt een empirisch onderzoek uitgevoerd waarin huisartsengegevens worden gekoppeld aan CBS-Microdata, zodat op grote schaal en gedetailleerde wijze de relatie onderzocht kan worden tussen enerzijds de mentale welzijn van leraren en de leerlingpopulatie en anderzijds de kans dat leraren langdurig afwezig zijn, dan wel overstappen naar een andere baan. Dit onderzoek identificeert daarmee potentiële kenmerken die vroegtijdig signaleren of leraren in de toekomst een grotere kans hebben op ziekteverzuim of baanuitstroom.
Teamleden
Marlot Griep
Promovendus
Nienke Ruijs
Senior onderzoeker
Chris van Klaveren
Directeur
Ilja Cornelisz
Directeur
Inge de Wolf
Directeur en oprichter