Praktijkkaart: Leesmotivatie
Leesmotivatie -> leesplezier -> betere lezers!
- Voor: leraren en IB’ers
- Leesmotivatie
- Leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs
Nederlandse leerlingen scoren ondergemiddeld op het gebied van leesmotivatie, wat een belangrijke voorspeller is van zowel leesgedrag als leesprestaties. Onderzoek toont aan dat leerlingen die veel leesplezier ervaren, doorgaans betere lezers zijn, terwijl leerlingen met weinig leesplezier de laagste scores behalen. Leesmotivatie bevordert niet alleen de leesvaardigheid, maar zorgt er ook voor dat leerlingen meer mogelijkheden creëren om te lezen, wat de vaardigheid verder versterkt. Gezien de afname in leesvaardigheid in Nederland volgens de PIRLS 2021-resultaten, is het bevorderen van leesmotivatie essentieel voor het verbeteren van de leesprestaties, en deze praktijkkaart biedt concrete strategieën om dit te realiseren.
Meer weten over leesmotivatie?
- Voor een leesmotivatie programma zie de praktijkkaart CORI
- Meta-analyse naar de effecten van leesmotivatie-interventies
- Meer informatie over de leesmotivatie van Limburgse basisscholieren
- Meer informatie over het leesgedrag van Limburgse basisscholieren