NL

Anders organiseren

Effectieve aanpakken van anders organiseren

Het anders organiseren van een deel van de onderwijstijd zou kunnen helpen bij het verminderen van het lerarentekort. Hierbij richten we ons op kansrijke aanpakken uit andere landen en in Nederland. We verkennen welke vormen van anders organiseren goed zijn voor leraren en leerlingen. Hierbij richten we ons op goede voorbeelden en werken we in co-creatie aan effectieve aanpakken.

Doel van ons project

Doel van deze interventie is te experimenteren met kansrijke vormen van anders organiseren, zoals een andere invulling van de onderwijstijd en het inzetten van andere professionals op scholen. We ontwikkelen in co-creatie een aanpak en toetsen deze op verschillende scholen.

Hoe doen we dit?

We onderzoeken welke vormen van anders organiseren effectief zijn en goed werken voor leraren en leerlingen. We bouwen hierbij voort op kansrijke bestaande vormen van anders organiseren op scholen. Deze ontwikkelen we verder en proberen we ook op andere scholen uit. Samen onderzoeken we wat de effecten zijn voor leraren en leerlingen.

Wat vinden we?

Een eerste literatuurstudie laat zien dat sommige manieren van anders organiseren kansrijk lijken en andere vormen niet. Zo heeft een vierdaagse schoolweek vaak nadelige gevolgen voor leerlingen, maar kunnen zij juist baat hebben bij inzet van andere professionals. Een korte samenvatting van deze bevindingen staat in deze presentatie.

Hoe kun je meedoen?

Scholen die geïnteresseerd zijn in het project ‘anders organiseren’ kunnen contact opnemen met onze co-creatiemanager Derk Bransen (d.bransen@maastrichtuniversity.nl) voor meer informatie. Scholen uit het hele land zijn welkom.

Teamleden

Nienke Ruijs

Nienke Ruijs

Senior onderzoeker

Inge de Wolf

Inge de Wolf

Directeur en oprichter

Partners