Brugfunctionarissen
Doel van het project
Dit onderzoek brengt in kaart wat brugfunctionarissen op basisscholen doen, hoe hun effectiviteit ervaren wordt, waar kansen en uitdagingen liggen en wat de kosten en baten van brugfunctionarissen zijn.
Hoe doen we dit?
Voor dit onderzoek zijn verschillende methoden gebruikt: een literatuurreview, een enquête onder personeel op basisscholen, interviews op scholen met personeel en ouders, en een kosten-batenanalyse. Het onderzoek is uitgevoerd als flankerend onderzoek bij de landelijke pilot, waarin onder andere gestart is met de inzet van brugfunctionarissen op basisscholen met een hoog schoolgewicht in het schooljaar ‘23/’24.
Onderstaand rapport is tot stand gekomen in samenwerking met de Gelijke Kansen Alliantie (GKA), het Jeugdeducatiefonds (JEF) en het Nederlands Jeugdinstituut (NJI). Ook bedanken wij graag het kennisnetwerk dat vanuit de GKA en JEF gecreëerd is en waarbij we als onderzoekers konden aansluiten. Ook willen we onze dank uitspreken aan eenieder uit de onderwijspraktijk die de enquête heeft ingevuld en schoolleiders, intern begeleiders, brugfunctionarissen en ouders die wij hebben geïnterviewd.