NL

Rapport Lerarentekort: een diagnose

Authors

Het lerarentekort is een van de grote uitdagingen in het Nederlands onderwijs. Er is een structureel gebrek aan goede leraren. De tekorten zijn de afgelopen jaren toegenomen en zullen naar verwachting blijven stijgen. De tekorten bedreigen de kwaliteit van het onderwijs, mede doordat scholen niet langer kunnen garanderen dat leerlingen les krijgen van een bevoegde leraar.

Dit rapport bevat een kwantitatieve analyse van het lerarentekort. Hoe zien de tekorten er precies uit? Wat zijn de aantallen studenten op de lerarenopleidingen? En hoe gaat het in de eerste jaren in het beroep? En wat gebeurt er met de leraren die voor een ander beroep kiezen? In dit rapport beantwoorden we deze vragen.

Doel van dit rapport is te komen tot een betere diagnose van het lerarentekort. Deze diagnose is onderdeel van de 5D-methodiek die we in onze onderwijslabs hanteren (zie Van Klaveren & Cornelisz, 2023). Een uitgebreide diagnose is een noodzakelijke stap voor we tot ontwerpen (‘design’) van kansrijke aanpakken kunnen komen om het lerarentekort op te lossen. Als we beter kunnen duiden waar de tekorten ontstaan, kunnen we meer passende aanpakken ontwikkelen.