
Deze studie vergelijkt de taal- en rekenvaardigheden van leraren met die van de rest van de beroepsbevolking in verschillende landen.
Ondanks de goede arbeidsmarktpositie van startende leraren wat betreft werkloosheid, startsalarissen en de match tussen opleiding en baan zijn er onvoldoende afgestudeerden van de pabo en andere lerarenopleidingen.
Het lerarentekort neemt toe. Er zijn onvoldoende startende leraren om alle vacatures op scholen te vervullen. In dit hoofdstuk laten we zien waar de schoen wringt bij de instroom en uitstroom van de lerarenopleidingen. De vragen die we beantwoorden zijn:
1. Hoeveel en welke studenten zijn in de laatste tien jaar met de lerarenopleidingen gestart?
2. Hoeveel en welke studenten switchen van opleiding of vallen tussentijds uit?
3. Hoeveel en welke studenten halen binnen vijf jaar hun diploma aan de lerarenopleidingen?
In dit artikel kijken we vooral naar meerjarige trends in de instroom en doorstroom van studenten. Ook vergelijken we de instroom en doorstroom van de studenten aan de lerarenopleidingen met die van studenten in het gehele hoger onderwijs, op het gebied van enkele eenvoudige achtergrondkenmerken (geslacht, etniciteit, vooropleiding, profielkeuze, examencijfers).