
Hoe kijken we naar de kwaliteit van onderwijs? In ons conceptuele model belichten we verschillende zienswijzen om kwaliteit te bepalen.
Download
Bles et al. 2019 Kansen en rendementDit onderzoek kijkt naar welke organisatorische kenmerken bijdragen aan kansen én rendement. Het onderwijs zet steeds meer in op inclusiviteit. We willen aan alle leerlingen kansen bieden om het diploma te halen op het niveau dat het best past bij hun (cognitieve) talenten. Dat betekent dat scholen kansen kunnen geven aan leerlingen om een hoger onderwijsniveau te volgen. Maar de aanname is dat een leerling die de kans krijgt om een hoger onderwijsniveau te volgen tegelijkertijd het risico loopt om slechter te presteren.
Sommige scholen slagen er echter beter in om deze leerlingen aan een diploma te helpen dan andere scholen. Scholen met een hoger percentage meisjes, 1 of 2-jarige brugklas, en scholen met een confessionele signatuur bieden vaker kansen, terwijl categorale scholen met een hoog percentage leerlingen van ouders met een hoog inkomen zich vaker richten op het bereiken van rendement.
Scholen die zowel kansen bieden als rendement behalen zijn scholen met een hoger percentage leerlingen met een migratieachtergrond, een hoger percentage ouders met een hoog inkomen, een hoger percentage meisjes en een 1- of 2-jarige brugklas.