Covid-19 Praktijkkaarten
De Covid-19 crisis heeft een grote invloed op het onderwijs. Iedereen in het onderwijs heeft zich maximaal ingezet om achterstanden te beperken, effectief afstandsonderwijs te verzorgen en leerlingen goed in beeld te houden. Kansengelijkheid staat echter onder druk. Sommige leerlingen hebben een (verdere) leerachterstand opgelopen, terwijl andere leerlingen juist profijt hebben gehad van het afstandsonderwijs. Wij onderzoeken wat de gevolgen zijn van de Covid-19 crisis voor de ontwikkeling van leerlingen. Daarnaast verzamelen we kennis over kansrijke interventies die ingezet kunnen worden om de onderwijsachterstanden zo snel mogelijk in te halen. Hiervoor maken we samen met leraren en schoolleiders praktische handreikingen voor scholen.
Geïnspireerd door wetenschap, gemaakt voor de onderwijspraktijk
Onze toolkits beschrijven en analyseren de kansrijke aanpakken voor het effectief inzetten van extra lessen en het versterken van ouderbetrokkenheid. Dit doen we op basis van op basis van het literatuuronderzoek.
We weten echter ook hoe lastig het kan zijn om deze inzichten te vertalen naar de werkpraktijk in het klaslokaal. In samenwerking met Eva Naaijkens en Martin Bootsma van de Alan Turingschool in Amsterdam hebben we daarom een reeks van praktijkkaarten gemaakt met als doel om de HOE-vraag beter te beantwoorden. In deze praktijkkaarten worden de algemene aanbevelingen uit de toolkits omgezet naar praktische en concreet beschreven aanpakken voor scholen.
Voor meer informatie over het Covid-19 project kunt u contact opnemen Tijana Prokic Breuer of Eva Naaijkens.
Inge de Wolf
Directeur
Tijana Prokic-Breuer
Algemeen Directeur
Roxanne Korthals
Senior Onderzoeker
Sanne van Wetten
Senior Onderzoeker
Eva Naaijkens
Schoolleider van de Alan Turingschool
Martin Bootsma
Leraar en teamleider van de Alan Turingschool
Suzanne de Leeuw
Senior Onderzoeker
Tom Stolp
Senior Onderzoeker