
In deze praktijkkaart wordt beschreven hoe de bouwstenenaanpak van BoekStart in de kinderopvang werkt, wat de aanpak van de kinderopvang vraagt, en welke effecten de kinderopvang kan verwachten.
Authors
De Covid-19 crisis heeft een grote invloed op het onderwijs. Iedereen in het onderwijs heeft zich maximaal ingezet om achterstanden te beperken, effectief afstandsonderwijs te verzorgen en leerlingen goed in beeld te houden. Kansengelijkheid staat echter onder druk. Sommige leerlingen hebben een (verdere) leerachterstand opgelopen, terwijl andere leerlingen juist profijt hebben gehad van het afstandsonderwijs. Wij onderzoeken wat de gevolgen zijn van de Covid-19 crisis voor de ontwikkeling van leerlingen. Daarnaast verzamelen we kennis over kansrijke interventies die ingezet kunnen worden om de onderwijsachterstanden zo snel mogelijk in te halen. Hiervoor maken we samen met leraren en schoolleiders praktische handreikingen voor scholen.
In deze praktijkkaart wordt beschreven hoe de bouwstenenaanpak van BoekStart in de kinderopvang werkt, wat de aanpak van de kinderopvang vraagt, en welke effecten de kinderopvang kan verwachten.
Authors
In deze praktijkkaart wordt beschreven hoe de aanpak van de BoekStartcoach werkt, wat de aanpak van de organisaties vraagt en welke resultaten ze kunnen verwachten.
Authors
In deze praktijkkaart wordt beschreven hoe de bouwstenenaanpak van de Bibliotheek op school werkt, wat het van de school vraagt, en welke effecten je er op basis van wetenschappelijk onderzoek van kunt verwachten.
Authors
Directeur
Algemeen Directeur
Senior Onderzoeker
Senior Onderzoeker
Schoolleider van de Alan Turingschool
Leraar en teamleider van de Alan Turingschool
Senior Onderzoeker
Senior Onderzoeker
Onze toolkits beschrijven en analyseren de kansrijke aanpakken voor het effectief inzetten van extra lessen en het versterken van ouderbetrokkenheid. Dit doen we op basis van op basis van het literatuuronderzoek.
We weten echter ook hoe lastig het kan zijn om deze inzichten te vertalen naar de werkpraktijk in het klaslokaal. In samenwerking met Eva Naaijkens en Martin Bootsma van de Alan Turingschool in Amsterdam hebben we daarom een reeks van praktijkkaarten gemaakt met als doel om de HOE-vraag beter te beantwoorden. In deze praktijkkaarten worden de algemene aanbevelingen uit de toolkits omgezet naar praktische en concreet beschreven aanpakken voor scholen.
Voor meer informatie over het Covid-19 project kunt u contact opnemen Tijana Prokic Breuer of Eva Naaijkens.