Literatuurstudie -Kansrijke interventies om leraren aan te trekken en te behouden
Over deze studie
Nederland heeft te maken met een fors lerarentekort: in 2023 was de geschatte omvang van het lerarentekort 9.800 fte, oftewel 9.7% van de werkgelegenheid voor leraren in het primair onderwijs en 3.800 fte, ofwel 5.8% van de werkgelegenheid voor leraren in het voortgezet onderwijs. Dit tekort is niet gelijk verdeeld over het land. In de 5 grote steden is het lerarentekort beduidend hoger. Daarnaast is het lerarentekort groter op scholen met een complexere leerling populatie.
Het lerarentekort is geen Nederlands probleem: ook andere landen kampen met lerarentekorten. In deze reviewstudie beschrijven we kansrijke interventies om leraren aan te trekken en te behouden. We onderzoeken welke interventies in internationaal wetenschappelijk onderzoek kansrijk zijn gebleken. Bij het beschrijven van de internationale wetenschappelijke literatuur richten we ons vooral op studies met een experimenteel of quasi-experimenteel onderzoeksdesign. Vervolgens vertalen we de internationale resultaten naar de Nederlandse context: zijn er in Nederland al wetenschappelijke studies gedaan? Of zijn er ervaringen die ons meer leren over de mogelijke effectiviteit in de Nederlandse context?
In de reviewstudie onderscheiden we vijf verschillende typen interventies: interventies gericht op lerarensalarissen en bonussen, interventies gericht op professionalisering en lerarenopleidingen, interventies rondom loopbanen en contracten, interventies rondom de organisatie van het onderwijs en interventies rondom schoolorganisatie.
Download het rapport
Het onderzoeksrapport
Teamleden
Nienke Ruijs
Senior onderzoeker
Per Bles
Onderzoeker
Derk Bransen
Co-creatie manager
Chris van Klaveren
Senior onderzoeker
Frank Cörvers
Frank Cörvers
Tom Rongen
Promovendus
Tom Stolp
Onderzoeker
Pam de Vries
Promovendus
Marlot Griep
Promovendus
Marjolein Camphuijsen
Melanie Ehren