Op scholen met een brugfunctionaris wordt meer tijd besteed aan de talentontwikkeling van leerlingen en krijgen leerlingen en gezinnen sneller de juiste hulp. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Bruggen tussen school en thuis: ervaren en verwachte effecten
Praktijkkaarten: geïnspireerd door wetenschap, gemaakt voor de onderwijspraktijk
apr 14, 2021
By
Om de negatieve effecten van de COVID-19-crisis voor kinderen zoveel mogelijk te beperken, is het belangrijk dat scholen weten:
- wat werkt,
- hoe het werkt en
- wat belangrijke voorwaarden zijn om het werkbaar te maken in de onderwijspraktijk.
Daarom vinden we het belangrijk dat de keuzes die scholen maken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, gestoeld moeten zijn op inzichten uit onderzoek en wetenschap. Onze toolkits beschrijven en analyseren de kansrijke aanpakken voor het effectief inzetten van extra lessen en het versterken van ouderbetrokkenheid. Dit doen we op basis van op basis van het literatuuronderzoek.
We weten echter ook hoe lastig het kan zijn om deze inzichten te vertalen naar de werkpraktijk in het klaslokaal. In samenwerking met Eva Naaijkens en Martin Bootsma van de Alan Turingschool in Amsterdam hebben we daarom een reeks van praktijkkaarten gemaakt met als doel om de HOE-vraag beter te beantwoorden. In deze praktijkkaarten worden de algemene aanbevelingen uit de toolkits omgezet naar praktische en concreet beschreven aanpakken voor scholen.
Naast de hieronder beschreven praktijkkaarten, zijn er nog een aantal in de maak. Blijf ons daarom volgen op deze website en social media (Twitter en LinkedIn)
Praktijkkaarten Toolkit Extra Lessen
Praktijkkaarten Toolkit Ouderbetrokkenheid