NL

LerarenLab

In het LerarenLab werken leraren, schoolleiders en onderzoekers samen rond het thema leraren(tekort) met als doel kansrijke aanpakken te ontwikkelen om (meer) leraren voor de klas te krijgen en behouden.

Zie projecten

Ontwikkelkracht co-creatie labs

Wat is LerarenLab?

Het LerarenLab is een van de co-creatielabs binnen Education Lab NL, mede mogelijk gemaakt door financiering van het landelijke programma Ontwikkelkracht, dat wordt gefinancierd door het Nationaal Groeifonds. In het LerarenLab bundelen leraren, schoolleiders en onderzoekers hun krachten om effectieve aanpakken te ontwikkelen om leraren aan te trekken en te behouden. Door praktijkervaringen uit het onderwijs te combineren met wetenschappelijke inzichten, draagt het LerarenLab bij aan het mee helpen oplossen van een van de grootste uitdagingen in ons onderwijs, het lerarentekort.

 

Het LerarenLab werkt intensief samen met de andere pijlers van Ontwikkelkracht; de verbetercultuurtrajecten, het NRO en de expertisescholen. Meer weten over deze partners en programma Ontwikkelkracht? Bekijk de informatie op www.ontwikkelkracht.nl.

 

Naast de samenwerking binnen Ontwikkelkracht, werkt het LerarenLab ook met diverse andere partners samen om kennis en praktijk breder te verbinden en te versterken. Dit zijn onder andere het ONA-netwerk (zie www.ona.amsterdam), diverse Nederlandse gemeenten, het JeugdEducatieFonds (JEF) en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.

Detect

5D methode

Diagnose

5D methode

Design

5D methode

Determine

5D methode

Decide

5D methode

Connecting knowledge from experience and science

Sustainable education improvement

Hoe werken we in de onderwijslabs?

In de onderwijslabs werken we volgens een helder stappenplan. We volgen de vijf stappen van het 5D-model.

1. Detect

Leraren verkennen samen met onderzoekers het probleem.

2. Diagnose

Op basis van literatuurstudie, data-analyse en simulatiemodellen stellen leraren en onderzoekers een diagnose.

3. Design

De onderzoekers en leraren formuleren kansrijke interventies. Deze worden vervolgens in de vorm van pilots in de onderwijspraktijk uitgevoerd.

4. Determine

De interventies worden op verschillende scholen getoetst. Nadien worden zowel de effectiviteit van de interventies als het proces zorgvuldig geëvalueerd, en bepalen leraren en onderzoekers gezamenlijk of de interventie kansrijk is.

5, Decide

In de laatste stap besluiten leraren en onderzoekers of, en hoe de interventie succesvol opgeschaald kan worden.

Teamleden LerarenLab

Maak kennis met het team van LerarenLab

Inge de Wolf

Inge de Wolf

Hoogleraar en projectleider

Chris van Klaveren

Chris van Klaveren

Hoogleraar en projetleider

Tom Stolp

Tom Stolp

Senior onderzoeker

Nienke Ruijs

Nienke Ruijs

Senior onderzoeker

Marlot Griep

Marlot Griep

Promovendus

Pam de Vries

Pam de Vries

Promovendus

Tom Rongen

Tom Rongen

Promovendus

Frank Cörvers

Frank Cörvers

Senior onderzoeker

Per Bles

Per Bles

Onderzoeker

Marjolein Camphuijsen

Marjolein Camphuijsen

Senior onderzoeker

Melanie Ehren

Melanie Ehren

Senior onderzoeker

Derk Branssen

Derk Branssen

Co-creatie manager

Esther Kockelkoren

Esther Kockelkoren

Programma manager

Flore Clerkx

Flore Clerkx

Communicatie adviseur

Partners

Binnen LerarenLab werken we in co-creatie samen met diverse partners en scholen.