LerarenLab
In het LerarenLab werken leraren, schoolleiders en onderzoekers samen rond het thema leraren(tekort) met als doel kansrijke aanpakken te ontwikkelen om (meer) leraren voor de klas te krijgen en behouden.
Ontwikkelkracht co-creatie labs
Wat is LerarenLab?
In het LerarenLab werken leraren, schoolleiders en onderzoekers samen rond het thema leraren(tekort). Het doel van het LerarenLab is kansrijke aanpakken te ontwikkelen om (meer) leraren voor de klas te krijgen en behouden. Het LerarenLab is een van de twee co-creatielabs binnen het landelijke programma Ontwikkelkracht.
Binnen de co-creatie labs wordt gewerkt volgens de 5D- werkwijze. Er wordt onderzoek gedaan naar de achterliggende redenen van het tekort om vervolgens kansrijke interventies te ontwikkelen, implementeren en evalueren om zo tot oplossingen te komen voor het tekort. Bij elke fase van dit proces is er samenwerking tussen onderwijspraktijk, onderwijsbeleid en wetenschap. Kansrijke oplossingen komen dus voort uit zowel wetenschappelijk onderzoek als de onderwijspraktijk. Hieronder vind je meer informatie over deze lopende en afgeronde projecten binnen het LerarenLab.
Projecten LerarenLab
Detect
5D methode
Diagnose
5D methode
Design
5D methode
Determine
5D methode
Decide
5D methode
Connecting knowledge from experience and science
Hoe werken we in de onderwijslabs?
In de onderwijslabs werken we volgens een helder stappenplan. We volgen de vijf stappen van het 5D-model.
1. Detect
Leraren verkennen samen met onderzoekers het probleem.
2. Diagnose
Op basis van literatuurstudie, data-analyse en simulatiemodellen stellen leraren en onderzoekers een diagnose.
3. Design
De onderzoekers en leraren formuleren kansrijke interventies. Deze worden vervolgens in de vorm van pilots in de onderwijspraktijk uitgevoerd.
4. Determine
De interventies worden op verschillende scholen getoetst. Nadien worden zowel de effectiviteit van de interventies als het proces zorgvuldig geëvalueerd, en bepalen leraren en onderzoekers gezamenlijk of de interventie kansrijk is.
5, Decide
In de laatste stap besluiten leraren en onderzoekers of, en hoe de interventie succesvol opgeschaald kan worden.
Teamleden LerarenLab
Maak kennis met het team van LerarenLab
Inge de Wolf
Directeur en oprichter
Chris van Klaveren
Directeur
Tom Stolp
Senior onderzoeker
Nienke Ruijs
Senior onderzoeker
Marlot Griep
Promovendus
Pam de Vries
Promovendus
Tom Rongen
Promovendus
Frank Cörvers
Senior onderzoeker
Derk Branssen
Co-creatie manager
Per Bles
Senior onderzoeker